Hoe verloopt de procedure bij de Geschillencommissie?

  • 1

    Nadat u uw klacht heeft ingediend, ontvangt u van de commissie een ontvangstbevestiging. De commissie beoordeelt eerst of aan alle voorwaarden voor het indienen van een klacht is voldaan en of zij bevoegd is om van het geschil kennis te nemen. Niet alle geschillen neemt de commissie in behandeling. Als u bijvoorbeeld de interne klachtprocedure bij de corporatie niet hebt doorlopen of het geschil is al voorgelegd aan de rechter, dan is er voor de commissie geen taak. In het Reglement Geschillencommissie Woningcorporaties Valleigebied kunt u de verdere voorwaarden nalezen.

  • 2

    Is aan alle voorwaarden voldaan, dan krijgt de woningcorporatie de gelegenheid om schriftelijk op uw klacht te reageren. Van het verweer ontvangt u een kopie.

  • 3

    Gebruikelijk is dat wij u gelijktijdig met toezending van het verweer de uitnodiging sturen voor een hoorzitting. Tijdens de zitting kunt u uw klacht nog eens mondeling toelichten. Bovendien biedt het de commissie de gelegenheid om u en de betrokken corporatie vragen te stellen. Dit kan verhelderend werken. De zitting wordt gehouden in de avonduren en duurt over het algemeen niet langer dan een uur. U kunt zich tijdens de hoorzitting laten bijstaan of iemand machtigen om namens u het woord te voeren. 

  • 4

    De procedure eindigt met een beslissing van de Geschillencommissie. De beslissing gebeurt schriftelijk en krijgt u in elk geval binnen vier weken na de hoorzitting thuis gestuurd. 

Heb je een (andere) vraag?

Stel je vraag