'Het wooncomfort is toegenomen'

Publicatiedatum: 21-07-2020

In de wijk De Wetering zijn recentelijk ruim 120 huurwoningen van Woningstichting Leusden (WSL) verduurzaamd. Huurder Wim van Leeuwen spreekt van een verschil van dag en nacht. ,,Het binnenklimaat is sinds de renovatie een stuk aangenamer.’’ Aannemersbedrijf Mens-Zeist uit Zeist tekende voor de uitvoering van het project.

Wijkbewoner Wim van Leeuwen - tot voor kort verbonden aan de vereniging Huurders Leusden Voor Elkaar (HLVE) - ontvangt thuis in de wijk De Wetering. Zijn enthousiasme over de verduurzaming van zijn huurwoning aan de Akkerwinde steekt hij niet onder stoelen of banken. ,,Ik ben enorm blij met het resultaat’’, zegt hij. ,,Het wooncomfort is sinds de verbouwing toegenomen. Neem alleen al de kamertemperatuur, die is een stuk behaaglijker dan voor de renovatie. Het huis is nu veel beter geïsoleerd, waardoor ik geen last meer heb van koude- en/of vochtige hoeken.’’

Dat de woning driedubbel glas heeft gekregen ervaart de Leusdenaar, die al 34 jaar in de wijk woont, eveneens als een pluspunt.

Je hoort nauwelijks nog geluid van buitenaf en van condensvorming op de ramen heb ik ook geen last meer.

Compliment aan de bewoners

De grondige aanpak van de eengezinswoningen in de wijk De Wetering - gebouwd begin jaren ’70 - startte eind mei vorig jaar en werd onlangs door uitvoerder Mens-Zeist afgerond. De woningen kregen nieuwe dakpannen, spouwmuurisolatie, ventilatieroosters, zonneboiler, driedubbel glas, gevelisolatie en zonnepanelen (vrije keuze).

Willem van Tol, projectleider van WSL, zegt aan het project een positief gevoel te hebben overgehouden. ,,Ik kan niet anders zeggen dat het naar wens is verlopen. We zijn keurig op schema gebleven. Onze aannemer Mens-Zeist heeft prima werk geleverd. Bovendien moet ik de bewoners een compliment geven. Zij hebben uitstekend meegewerkt en meegedacht. Hoe je het ook wendt of keert: een renovatie van deze omvang zorgt voor overlast, daar hoeven we niet geheimzinnig over te doen. Voor de bewoners is het een inbreuk op hun privacy. Tenslotte komt er dagelijks een kleine twee weken een hele trits werklui bij je over de vloer. Maar desondanks heb ik niet of nauwelijks een wanklank gehoord. Het zegt veel over de flexibiliteit van de bewoners.’’

Goede voorbereiding is het halve werk

Projectleider Sjaak Reedijk van uitvoerder Mens-Zeist wijst op het belang van goede communicatie. ,,Bewoners moeten weten waar ze aan toe zijn, moeten duidelijkheid krijgen. Als dat het geval is, kan ik mijn treintje laten doorlopen en blijven we binnen de planning.’’ Hij benadrukt: ,,Als er bewoners zijn die onverhoopt toch om de een of andere reden in de stress raken, moet je daar tijd en aandacht aan besteden. Je moet ze een luisterend oor bieden en vervolgens is het de kunst om ze op hun gemak te stellen. Signalen van bewoners mag je zeker niet negeren, want als ze niet meewerken heb je een groot probleem.’’

Volgens bewoner Van Leeuwen is eens te meer gebleken dat een goede voorbereiding het halve werk is. ,,Daardoor is mijns inziens het project succesvol verlopen. Er zijn in de wijk thema-avonden geweest waarin wij als bewoners geïnformeerd zijn over de aanpak en de te nemen maatregelen. Ook konden wij als bewoners vragen stellen. Kortom, we wisten we aan toe waren. En natuurlijk is het een inbreuk op je privacy, maar dat weet je van tevoren. Als bewoner stel je je daarop in.’’

Het moet voor iedereen een feestje worden

De Wetering is voor Mens-Zeist niet het eerste duurzaamheidsproject in opdracht van WSL. De samenwerking dateert van 2017. ,,Ik schat dat Mens-Zeist al zo’n honderd woningen voor ons heeft verduurzaamd’’, zegt Van Tol. ,,Het is een prima partij om mee samen te werken. Het fijne is dat ze zich aan hun afspraken houden en netjes werk afleveren.’’ Die ervaring heeft huurder Van Leeuwen ook. ,,Ik had een prettig contact met hen. De medewerkers die ik over de vloer had, waren aardig, werkten snel en zorgvuldig.’’

Reedijk: ,,Zo’n project als dit doe je samen met de bewoners. Het moet voor iedereen een feestje worden. Of dit voor ons business as usual was? Zo kun je dat niet stellen. We zijn zeker ervaren in dit soort grote klussen, maar elke wijk heeft andersoortige woningen.’’  

Alle huurders, zo laat Van Tol ten slotte weten, hadden ingestemd om hun huurwoning energiezuinig te maken. ,,Alleen heeft niet iedereen ervoor gekozen om zonnepanelen te nemen, maar dat is slechts een heel klein percentage.’’ Bewoner Van Leeuwen liet ze wel op het dak bevestigen. ,,Ik moet er maandelijks iets voor betalen, maar dat heb ik er wel voor over. Op den duur verdien ik dat wel terug.’’

geschreven door Marcel Koch

 

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden